Heeft u uw
financiële zaken
op orde?

Lees de checklist

Intermedis A & A

Belastingtips voor consumenten met een eigen huis

Geplaatst op: 10-03-2017, 14:44:28

Wie een eigen huis heeft, dient in de aangifte op een aantal zaken te letten. Wij hebben 11 tips voor je op een rijtje gezet.

De meest bekende aftrekpost bij woningeigenaren is waarschijnlijk de hypotheekrenteaftrek. De rente die je betaalt over de hypotheek voor je koophuis, is aftrekbaar van je belastbaar inkomen. Hierdoor betaal je minder inkomstenbelasting. Je kunt kiezen tussen een teruggave in een keer of via de maandelijkse voorlopige teruggave.

De maximale hypotheekrenteaftrek in de hoogste belastingschijf gaat jaarlijks met een half procent omlaag. Op 1 januari 2017 is het maximale belastingtarief waartegen je de hypotheekrente kunt aftrekken verlaagd naar 50%. Hier hebben alleen huiseigenaren last van die in de hoogste belastingschijf vallen. Dit betreft jaarinkomens vanaf €67.072.

Je hebt overigens alleen hypotheekrenteaftrek als je je hypotheek in een looptijd van 30 jaar volledig en tenminste annuïtair aflost. Dat betekent dat je elke maand een vast bedrag aflost dat bestaat uit rente en aflossing. De regel geldt alleen voor nieuwe hypotheken en dus niet voor bestaande (gedeeltelijk) aflossingsvrije hypotheken.

  1. Eenmalig aftrekbare kosten

Koop je een eigen woning? Of heb je een nieuwe hypotheek of lening afgesloten voor de verbouwing of het onderhoud van de eigen woning? Dan mag je een aantal financieringskosten eenmalig aftrekken. Ook mag je deze kosten meefinancieren in je hypotheek.

Voor het afsluiten van je hypotheek zijn de volgende kosten eenmalig aftrekbaar: bemiddelingskosten voor het krijgen van uw hypotheek of lening, zoals advies- en afsluitkosten, notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw, taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen), kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie, bouwrente over de periode na het sluiten van de voorlopige koop-/aannemingsovereenkomst, kosten van nieuwbouwdepot of verbouwingsdepot (onder voorwaarden).

  1. Restschuld en aftrek rente

Heb je je huis verkocht en heb je nog een restschuld? Dan mag je nog maximaal 15 jaar de betaalde rente en financieringskosten van de restschuld aftrekken van de belasting. De aftrektermijn is per 1 januari 2015 verlengd van 10 naar 15 jaar, zo meldt de Belastingdienst.

Deze maatregel geldt voor restschulden die tussen 29 oktober 2012 en 31 december 2017 ontstaan. In de periode dat je nog recht heeft op aftrek hoef je de lening niet af te lossen. De regeling is er ook voor huiseigenaren die na verkoop een woning gaan huren.

  1. Leegstaande woning en aftrek rente

Let er op dat de hypotheekrente alleen aftrekbaar is voor je eigen woning, ofwel, je hoofdverblijf. Ga je ergens anders wonen om je huis te verkopen? In dat geval is de hypotheekrente voor je leegstaande woning nog maximaal 3 jaar aftrekbaar. Heb je een huis gekocht dat in aanbouw is? Ook in dat geval mag je de hypotheekrente maximaal 3 jaar aftrekken.

  1. Deel van de eigen woning verhuurd

Heb je een kamer leegstaan en verhuur je deze om wat bij te verdienen? Dan moet je hier rekening mee houden bij de belastingaangifte. De hypotheekrente van het lening deel dat staat voor die kamer, mag je namelijk niet aftrekken in box 1.

  1. Vakantiehuis

De rente op een lening voor het tweede huis kun je niet aftrekken in box 1. Het is namelijk niet de woning waarin je woont, de zogenoemde hoofdwoning. Wel moet je het tweede huis opgeven in box 3 als vermogen en betaal je er dus 1,2% vermogensrendementsheffing over. De betaalde rente hoeft dus niet te worden aangegeven. Als je het vakantiehuis permanent verhuurt, kun je de leegwaarderatio van de WOZ-waarde aftrekken in box 3.

  1. WOZ-waarde

Minder belasting over de eigen woning betalen kan door verlaging van de WOZ-waarde af te dwingen. Denk je dat de huizen om je heen minder waard zijn of heb je een goede reden waarom jouw huis minder waard is dan controlehuizen in de buurt, dan heb je goede argumenten voor een lagere WOZ-waarde. Een lagere WOZ-waarde scheelt vooral in de (gemeentelijke) onroerende zaakbelasting en bij erfenissen voor de erfbelasting.

Let op dat je bij de aangifte over 2016, de WOZ-waarde van begin 2015 moet invullen. Heb je nog geen reactie op je bezwaar, kies dan toch de WOZ-waarde die je thuisgestuurd kreeg.

  1. Hypotheek (deels) aflossen

Aan het einde van het jaar valt op vermogensbelasting (je betaalt 1,2% over je vermogen in box 3 boven een vrijgesteld bedrag) te besparen door het spaarvarken aan te spreken voor hypotheekaflossing. Het moment dat de vermogensbelasting wordt bepaald is 1 januari. Per saldo levert het geen geld op bij je belastingaangifte, maar wel door lagere maandlasten. De netto te betalen hypotheekrente is namelijk bij vrijwel iedereen hoger dan de spaarrente na aftrek van belasting.

  1. Lening bij familielid of buitenlandse bank voor eigen huis

Heb je een lening voor je huis afgesloten bij een familielid, een bv of een buitenlandse bank? Dat moet je voortaan opgeven bij de aangifte inkomstenbelasting. Voorheen ging dit met een apart formulier.

  1. Lening van werkgever voor eigen woning

Heb je een lening voor je eigen woning bij je werkgever afgesloten tegen gunstige voorwaarden? Dan wordt het voordeel tot je loon gerekend en voortaan via de loonbelasting belast.  Dat voordeel is in dit geval het verschil tussen de marktrente en de rente die je aan je werkgever betaalt. Je mag dit deel dan wel als eigenwoningrente in aftrek brengen.

  1. Schenking voor je huis

Heb je een schenking ontvangen voor je eigen woning? Dit geef je niet op bij de inkomstenbelasting, maar via het (aparte) formulier schenkbelasting.

  1. Scheiding

Als je gedurende het jaar besluit te scheiden, maar wel nog een tijdje eigenaar blijft totdat de scheiding daadwerkelijk geformaliseerd wordt, dan kun je nog twee jaar de helft van de hypotheekrente aftrekken. Geef dan ook het halve eigenwoningforfait aan.

Bron: www.dft.nl van 10 maart 2017

Ga terug naar de vorige pagina